Brodgøde is back in town




Ongeduldig scheurde Brodgøde de envelop open. Ze haalde de brief eruit en las hem. "Yeeessss!!!!" , riep ze in de nog lege keuken van Bru et sa Bresse aan de Rue de Martignac. "Viens Pierre, ils m'ont acceptée, j'ai obtenu la rôle de Frieda dans le nouveau film de Ridley! Je suis totalemant émue"
Slaapdronken stommelde Pierre ter Braecke de trap af. "Wat zei je ma petite?" "Ik heb de rol van Frieda in de nieuwe versie van Liaisons Dangereuses" riep Brodgøde, "Binnenkort starten de opnames in Londen en Dulcesol. Ik ben zo blij dat mijn carrière weer een boost krijgt, na al dat gekook de laatste jaren." "Ik ben blij voor je schat, ik zal de eerste zijn die zal juichen als jij op de trappen van het Palais des Congrès staat." zei Pierre en gaf haar een dikke zoen.
Ze aten hun ontbijt op en gingen aan de slag. het werd een drukke dag. De kookstudio moest worden opgeruimd en afgesloten. Brodgøde belde Madeleine. Zij had al een nieuwe huurder voor Bru et sa Bresse, uit Lyon. Pierre belde zijn neef meneer Zimbo voor een portie kruidpoeder, voor het geval dat.
Als laatste belde Brodgøde de jongens in Amsterdam. "Hoi jongens, ik heb heel goed nieuws. Ik ga de rol van Frieda in de nieuwe versie van Liasons Dangereuses spelen, Geregiseerd door Ridley. Ik ben zo blij. Het verhaal speelt zich af in Londen, op Primrose Hill en in de bed en breakfast van Edna op Dulcesol. Dan komen jullie natuurlijk kijken." Knøbbig slikte ven en zei: "Wij zijn  zo blij voor je. wat goed dat ze jou hebben gecast voor de rol van Frieda. Je hebt hem al eens gespeeld in de Nordische versie. En met een beetje kruidpoeder van meneer Zimbo wordt dit zeker een Oscar fähige rol. We gaan voor je duimen Pelle, Bart en ik. Dikke zoen,
De volgende dag reden Pierre en Brodgøde in hun 2CV naar Calais. Ze parkeerden de auto in de haven en stapten op de ferry. In Dover pakten ze de trein naar Kings Cross. Brodgøde was jaren niet op het witte doek te zien geweest. Daardoor konden Pierre en zij eerst een paar dagen Londen verkennen. dat zou anders worden als het persbericht eruit was. Ze genoten van wandelingen door de stad, de musea. Brodgøde kocht wat striking outfits bij Harvey Nichols. Ze zouden goed staan in haar rol van Frieda, de blonde godin, die alle mannenharten sneller deed slaan in Liaisons Dangereuses. Pierre was zo trots op haar en genoot met volle teugen. Beiden waren ze na een paar jaar koken en culinaire TV programma's toe aan deze nieuwe uitdaging.
De avond voor de bekendmaking aten ze nog bij Ceviche in Soho. Ze dronken een heerlijk pisco sour en lieten zich het eten van de kok Martin goed smaken. Na de maaltijd stelde Pierre voor terug naar het hotel te lopen. Dat bleek een misrekening. Buiten gekomen stonden er wel 30 paparazzi. Ze werden verblind door het flitslicht.
Boer Tjerk uit Bieze wist niet wat hij zag in de krant de volgende dag. "Brodgøde is back in town" kopte de Biezelander Krant. Oh oh Brodgøde, dekselse meid. Boer Tjerk had vroeger zijn jongenskamer vol hangen met foto's van deze ster. Hij was zelfs een met zijn motor naar Saint Tropez gereisd, om een glimp van deze diva op te vangen. Nu kwam ze na 30 jaar terug op het witte doek. Het hart van boer Tjerk klopte een tikje harder. Eindelijk zou hij haar zien. Hij ging op vakantie naar Dulcesol, naar de bed and breakfast van zijn nichtje Edna Schuurs. Tjerk had gelezen, dat Brodgøde en haar vrienden daar ook logeerden. Het vliegtuig zou vanaf  Eelde vertrekken. Hij pakte zijn mobiel en belde Edna. "Goedemorgen Edna, met Tjerk spreek je, ik wil graag bij jullie komen logeren. Kan dat?" "Nou eigenlijk zitten we vol maar voor mijn neef heb ik wel een plekje in het tuinhuisje. Je moet wel rustig doen, want zoals je weet zijn er opnamen met Brodgøde in ons pension.", antwoordde Edna. "Dat beloof ik, tot volgende week dinsdag." Tjerk hing op. hij opende Facebook en schreef een berichtje: "Finalement ga we elkaar ontmoeten Brod, na al die jaren. Yes! liefs van TJ"
Poink. Brodgøde pakte haar telefoon. Een berichtje. "Oh Pierre, na al die paparazzi nu weer dit. Weer zo een stom berichtje van die TJ.", riep ze. Pierre kwam in zijn boxershort de badkamer uit en zei: "We kunnen twee dingen doen, of de politie bellen of kijken wat er gebeurt. Ik kan voor de zekerheid wat extra kruiden laten sturen naar Edna op Dulcesol. En we kunnen vragen of Edna het pension alleen voor ons reserveert." "Bel Edna maar, zodat we op ons zelf zijn daar in de Berrezales vallei. Niets mag deze film laten mislukken." Pierre belde naar Dulcesol. "Er is alleen een neef in het tuinhuis, dus dat kan geen kwaad.", zei hij tegen Brodgøde, "zo en nu slapen, want morgen is de eerste draaidag op Primrose Hill.
De eerste draaidagen verliepen voorspoedig. Brodgøde schitterde in haar rol van Frieda, een vrouw hunkerend naar liefde. Haar tegenspeler was net zo bevlogen en hun liefdesscènes waren als vuurwerk. Liaisons dangereuses zou een blockbuster worden. Dat stond nu al vast.
de regisseur was zo blij dat hij haar had gekozen voor deze film. Nu nog een week of wat draaien op Dulcesol. Daarna kon de film worden gemonteerd.
Edna had een drukke dag voor de boeg. Ze moest gaan inkopen in Las Bombas voor de filmcrew. Een welkomstdiner voor Brodgøde en Pierre klaarmaken. De kamers in pension Firgas mesten tiptop zijn. Yinda McDrew zou de gasten verrassen met haar jazzy stem. Luigi Spirali zou nieuwe planten brengen. En Tjerk kwam aan op het vliegveld. Maar Edna en haar vriendin hadden de taken goed verdeeld. Ze hoorde de ringtone van haar mobiel en nam op. "Hola, digame," zei ze. "Hoi Edna, met Bart uit Amsterdam. Wij tweeën en Pelle willen bij jullie komen logeren. Kan dat?", hoorde ze Bart vragen."Ik ben bang dat dat niet gaat jongens, Brodgøde en een filmcrew komen hier twee weken filmen en het tuinhuisje heb ik aan mijn neef Tjerk beloofd." "Oh jammer, dan boek ik nu wel even hotel Reina Bisbal, want ons vliegtuig vertrekt over een uur." "Oh dan zitten jullie in dezelfde vlucht als mijn neef Tjerk. Kunnen jullie hem dan meenemen vanaf het vliegveld? Hij heeft rood peentjeshaar." "Doen we Ed!, tot vanavond." Bart hing op.
Dat scheelde weer een klusje en Edna stapte in haar Jeep op weg naar Yinda McDrew. Geweldige paradijsvogels met een prachtige stem. Aangekomen in Las Bombas, parkeerde ze de auto en liep naar het gebouw, waar Yinda woonde. Ze belde aan bij het penthouse. Yinda deed open en zee: "I am zo blij that jij hier bent. Ik ben al de hele dag een beetje van slag. Ik voel rare vibes. Rood haar, dangled and tangled. Er is iets niet pluis Edna!" "Oh", antwoordde Edna,"deze keer is alles voor elkaar in pension Firgas, geen kleerkasten, allen bekenden en de filmcrew." Yinda pakte een krant en liet de voorpagina zien. Op de foto stond het scherm van de mobiel van Brodgøde met het bericht van ene TJ. De Londense politie was op zoek naar deze stalker. "Ik zal de gastenlijst voor de zekerheid nakijken op deze initialen.", zei Edna,"Wees niet ongerust lieve Yinda!" Ze dronken nog een kopje sap en namen de avond door.
Op Heathrow was het een drukte van belang. Nadat de foto voorop The Sun had gestaan, hadden de paparazzi Brodgøde niet meer met rust gelaten. Pierre had de remedie. Ze namen allebei een kleine portie van de speciale Nordische mix. Zo konden ze onzichtbaar voor derden tot de gate komen.
Het was niet moeilijk Tjerk te ontwaren tussen alle andere reizigers. Voor de grap hadden Pelle, Bart en Knøb er gedurende de reis een spelletje van gemaakt. Degene, die hem het eerste spotte kreeg daarvoor punten. In de terminal van Las Bombas was het zoals gewoonlijk een drukte van belang. Op deze middag was het nog drukker, omdat de hele pers van het eiland voor de uitgang klaarstond om een glimp van Brodgøde op te vangen.
Pelle zag bij de bagageband een lange slungelige jongen staan met rood haar. Hij liep naar hem toe en zei: "Hallo, jij bent zeker Tjerk, ik ben Pelle, een goede vriend van Edna. Zij heeft mij gevraagd om je mee te nemen naar pension Firgas." Tjerk Schuurs reageerde helemaal niet. Het leek wel of hij geobsedeerd was door de gate verderop. Pelle herhaalde zijn vraag. "Oh sorry", zei Tjerk, ik was even in gedachten. Ik rijd graag mee. Hoe heette je ook al weer?" "Pelle en daar verderop staan mijn goede vrienden Bart en Knøbbig."
Op dat moment zwaaide de deur van de privé lounge open en stapten Brodgøde, Pierre en de filmploeg de aankomsthal in. Tjerk kon zijn ogen niet van haar afhouden. Zijn diva. Hij zou snel dichtbij haar zijn. Knøbbig en Bart liepen naar Brodgøde en omhelsden haar hartelijk. "O mijn lieve garçons, ik wist helemaal niet dat jullie hier ook waren. En ik zie daar ook mijn schat Pelle. Wat fijn dat jullie hier zijn. Zitten jullie ook in het pension van Edna?" "Nee helaas niet wij zitten in Reina Bisbal, maar komen vanavond wel gezellig langs voor het diner", antwoordde Knøb, "by the way dit is trouwens Tjerk Schuurs, de neef van Edna. Hij logeert wel in pension Firgas"
Tjerk gaf de actrice een hand. Het was een klamme hand. Brodgøde sidderde licht. Ze voelde iets raars, maar kon het niet duiden. Pelle zag het en nam Brodgøde aan de arm. "Ik heb toch zo een rare tijd", fluisterde ze in het oor van Pelle, "succes met mijn come back, maar ik word ook gestalkt door iemand met de initialen TJ. Ik ben blij dat we in het pension van Edna zitten ver weg van de pers en dit soort lieden." "Dat is vervelend zeg, wij drieën houden wel een oogje in het zeil, je weet dat ik van vorsen houd."
Allen liepen naar de huurauto's die klaar stonden. De filmploeg voorop. De jongens en Tjerk stapten in hun auto en gingen op weg naar de vallei van los Berezales. Aangekomen bij het pension werden allen hartelijk ontvangen door Edna en haar vriendin. De gasten gingen naar hun kamers. Pelle, Bart en Knøbbig reden naar Las Bombas en checkten in in hotel Reina Bisbal. Ze zetten hun bagage op de kamer en gingen direct naar het strand voor een frisse duik in de oceaan.
Na het zwemmen liepen ze terug naar het hotel. "Ik vind het maar een rare snuiter, die Tjerk.", begon Bart, "de manier, waarop hij naar Brodgøde keek en haar hand schudde. Ik denk dat het tijd is om een kopje koffie bij Yinda McDrew te gaan drinken. Pakken jullie ondertussen maar uit" Bart stapte in de lift naar de bovenste etage.
Yinda deed de deur van haar tropische dakappartement open en omhelsde Bart. "What awful gezellig dat je er bent.. Hoe langen blijven jullie?" "Wij blijven een weekje voor Brodgøde, om haar te ondersteunen met haar opnames. Pelle, Knøbbig en ik waren toch van plan naar Dulcesol te komen, maar toen we hoorden dat Brod, Pierre en iedereen hier zou zijn, leek het ons gezellig om ook te komen. Maar..., ik kom voor iets anders, Yinda. Brodgøde wordt de laatste tijd veel gestalkt door ene TJ via de mobiele telefoon. Nu wil het toeval dat wij de neef van Edna op moesten pikken op het vliegveld. Ik vertrouw de situatie niet helemaal en wil vanavond eens poolshoogte gaan nemen in het tuinhuis waar hij logeert. Hij jij nog wat verdwijnkruiden?" "Heb ik, ik zal ze vanavond meenemen naar pension Firgas."
Brodgøde keek naar haar telefoon. Alweer een berichtje van die TJ, nu met een blauwe lucht, net zoals op Dulcesol. Wie was hij en hoe kon hij weten dat ze al hier was?  Pierre kwam binnen, sloeg zijn arm om haar heen en zei: "Brod, komt allemaal goed, zal gewoon een vervelende knakker zijn, die zich ergens thuis achter zijn PC zit te vervelen. Deze week gaan we lekker genieten. Vanavond feesten en daarna speel jij de sterren van de hemel" "Merci mon cheri, als ik jou niet had. Na de opnamen gaan we direct terug naar Saint Tropez"
Tjerk had zich geïnstalleerd in het tuinhuis. Die nicht Edna van hem had het toch mooi voor elkaar. Een leuk pension, met beroemde mensen. En nu mocht hij daarvan mee gaan genieten. hij Tjerk met het rode peentjeshaar uit Bieze, dicht bij zijn idool.
Bart, Knøbbig en Pelle stapten in hun huurauto en reden via de DC2 naar los Berezales. Knøbbig had afgesproken met Edna dat hij de tapas zou verzorgen. Pelle zou de wijnen en de Cuba Libres verzorgen. Dat gaf Bart de vrije hand. Als Yinda zou gaan optreden tussen de lichtgevende palmen zou hij het tuinhuis bezoeken. Ze hadden er zin in alle drie. Weer eens een avondje onder elkaar in het leuke pension van Edna.
Bij hun aankomst in pension Firgas zagen ze Brodgøde al staan. "Ik vind het zo fijn dat jullie hier zijn, vanavond gaan we lol maken", zei Brodgøde toen ze uit de auto stapten. Knøbbig ging linea recta naar  de keuken, Pelle naar de bar om de avond voor te bereiden. Bart nam Brodgøde mee voor een klein wandelingetje en vertelde zijn bevindingen en wat hij er aan ging doen. "Beloof je dat je niets laat merken, Brod?", drukte Bart haar op het hart. "Zal ik doen."
Het werd een genoeglijke avond in pension Firgas, Edna en Knøbbig hadden heerlijke gerechtjes gemaakt, Pelle voorzag de gasten van heerlijke cocktails en wijnen. Brodgøde straalde, danste en zong mee met de evergreens van Yinda McDrew. Het was een mooie avond. Alle gasten genoten. Peentjeshaar Tjerk bekeek het van een afstand. Hij vond het maar vreemd dat "zijn" Brodgøde zo makkelijk met iedereen omging. en het zo gezellig had. Dat, terwijl zij tegen hem nog niets van herkenning had laten blijken. Tjerk liep naar het tuinhuisje. Bart zag de jongen vertrekken en knipoogde naar Pelle. Tijd voor actie. Bart liep naar de bar en vroeg wat Nordische kruiden aan kruiden aan Pelle. Hij nam ze in en maakte zich snel uit de voeten, zodat de andere gasten niet zagen dat hij oploste.
Bart liep onzichtbaar door de tuin naar het gastenverblijf. De deur was op en en hij ging naar binnen. Op het bed lag Tjerk, zijn ogen gesloten. Bart zocht naar zijn mobiel. Hij bekeek het apparaat en zag dat het vol foto's van Brodgøde stond. Vol afschuw las Bart de teksten. Deze jongen was geobsedeerd, door de actrice en haar leven. Tjerk opende zijn ogen en stond op. Hij zocht zijn mobiel. Bart volgde hem naar de badkamer. en keek over de schouder mee hoe Tjerk een SMS naar Brodgøde stuurde. "Niets geen film meer voor jou, morgen ben jij van mij, alleen op mijn boerderij!" schreef Tjerk. Bart zuchtte hard. Peentjeshaar Tjerk liet van schrik zijn telefoon vallen. Bart pakte hem snel op."Is daar iemand?", riep hij. Bart antwoordde niet, maar begon langzaam het kimbo kimbo lied, dat hij eens van meneer Zimbo geleerd had te neurien. Bart zag dat de jongen nu nerveus werd. Bart liep naar de deur en sloot deze. Tjerk zat vast in zijn kamer. Bart startte het kimbo kimo lied: "Luister goed wat ik nu ga zingen, kimba kimbo kimbou, want Tjerk jij doet rare dingen. Mimba mimbou mimbo. Je stalkt en vrouw, zij weet niets van jou. bim bin nou." Tjerk keek schichtig het gastenverblijf rond en zag zijn mobiel rondwaren door de kamer. Bart zong verder, de kamer werd donker dan weer licht. Lichtflitsen. "Kimba kimbo zon, kimba kimbo maan, Tjerk wat doe je eraan?"  De paniek was te lezen in de ogen van de stalker. Bart zette de opnamemodule aan:  "Geest , ik weet niet wie jij bent, maar ik schaam me nu verschrikkelijk voor wat ik heb gedaan. Ik besef dat stalken niet de wijze is om  mijn affectie voor Brodgøde te ventileren. Ik wil het goedmaken en nu. Kun jij me helpen? Ik droomde in Bieze al van haar te ontmoeten en nu heb ik spijt van de wijze waarop. Ik realiseer me dat ik ook mijn lieve nicht Edna in verlegenheid heb gebracht."
De jongen zat op de rand van het bed en snikte. Bart antwoordde:  'Luister goed ik ga zo naar buiten met je mobiel, ik geef deze aan Brodgøde. Jij stapt op het podium naast Yinda McDrew en zingt voor haar een lied, right from your heart. Dus trek iets leuks aan, kam je rode peentjeshaar. Ik verwacht je over 5 minuten. Kom je niet dan heb ik nog heel wat moeilijke dagen voor je in petto." Bart opende de deur en liep de tuin in. Tjerk kon zijn mobieltje volgen.
Terug op het feest liep Bart, die inmiddels weer zichtbaar was naar het podium. Hij vroeg de microfoon aan Yinda en nam het woord. "Lieve Brodgøde, Pierre en alle andere gasten. Wij zijn hier tezamen om de afsluiting te vieren van de opnames van Liaisons Dangereuses. Jij speelt daarin de rol van de mooie Frieda, well done lieve Brod!. Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn geweest de laatste weken. Wat velen niet wisten, is dat Brodgøde werd gestalkt. en dat maakte haar neveus. Maar er is iemand nu hier, die daar heel veel spijt van heeft en speciaal voor jou gaat zingen. mag ik jullie aandacht voor Tjerk Schuurs uit Bieze."
Tjerk liep het podium op en startte de eerste coupletten van Luna Tu van een bekende Italiaanse zanger, gevolgd door Only you. Yinda deed de backing vocals. Hij zong de sterren van de hemel. Brodgøde liep het podium op en zei: "Dank je voor je liedjes, jij stoute jongen, als je dit meteen had gedaan.. In plaats van die rare fratsen..Het is je vergeven" Alle gasten applaudiseerden.
Het feest ging nog verder tot in de kleine uurtjes. Bart sloeg zijn arm om Knøbbig en zei: "Gelukkig is alles goed gekomen. Best spannend eens een keer meneer Zimbo spelen. Moet uitkijken dat ik niet de smaak te pakken krijg"

© Gereons Eatery & Winery




Reacties

Populaire posts van deze blog

Maìtre Ronsard en het kasteel van Royer.

Pelle Grød en het zeeverdriet

Privacybeleid Gereons verhalen en sprookjes.